Kauplusest ja internetist ostmisel on mõlemal omad plussid ja miinused. Kaupluses on sinu käsutuses teenindaja, kellega vesteldes selgitad kõigepealt välja, milline köögitehnika mudel sobiks ja vastaks Sinu nõudmistele. Kui suhe klienditeenindajaga on usalduslik, siis saad peale ostu kaasa hea emotsiooni, et Sul on toode kohe käes, arve olemas ja kehtiv garantii leping annab kindlustunde. Kuigi poes on hinnad tihti kõrgemad. Internetist ostes on tegevus kiirem ja tehnilisem ning toodete valik võib olla suurem, sellepärast näib internetist ostmine nii lihtne – kaup vaid paari hiirekliki kaugusel ja mõnel juhul tuuakse tasuta koju kättegi. Aga sa ei pruugi saada tootest täielikku ülevaadet, sest kirjeldused on mõnikord napisõnalised.
Veebipoodide valik on tohutu, neid tuleb juurde nagu seeni pärast vihma. Kui seenekorjajal on kasutamiseks talupojatarkus ja seente välimääraja, siis veebipoodide puhul on info hankimine keerulisem. Kuidas ikkagi aru saada, millisest veebipoest saad „söödava“ kauba, millisest aga seenekorjamise kontekstis seedehäired?
Tarbijakaitseameti kodulehel on eraldi kategooria e-poed. Seal on rida soovitusi, mida on veebipoes ostlemisel hea meeles pidada. Kui teed nn kodutöö korralikult, siis on ka e-poes ostlemine hea emotsiooniga ja pakub rahulolu. Toome mõned olulisemad punktid siingi välja:
- tee selgeks, kas veebipood kuulub juriidilisele või eraisikule: vaata, kelle pangakontole tuleb teenuse eest raha kanda (eraisiku või firma arvele) ning kontrolli, kas ettevõte on registreeritud äriregistris;
- tea, et kui müüja on eraisik, ei kehti kaubale või teenusele seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijate õigused (pretensiooni esitamise õigus, 14-päevane taganemisõigus jne) ning eraisikult ostes ei saa Sa pöörduda probleemide korral tarbijakaitseameti poole;
- otsi lisainfot müüja varasema tegevuse ja ostjatega käitumise kohta, seejuures vaata kindlasti üle tarbijakaitseameti must nimekiri e-kauplejatest, kes ei järgi seadusi või ei täida oma kohustusi tarbijate ees;
- tea, et e-poe üldtingimustes peab olema kirjas teave maksetingimuste, taganemisõiguse või selle puudumise, kauba tagastamise võimaluste, pretensiooni esitamise müügigarantii jms kohta;
- tea, et välismaise e-poe kodulehel peaks olema ka märgitud, milliste riikide seadused sealt ostes kehtivad;
- E-poest ostes on risk väiksem, kui teed makse deposiitarvele vastava vahendaja kaudu (nt PayPal). Sel juhul toimub maksmine n-ö kolmanda isiku kaudu ning müüjale kantakse raha üle alles siis, kui oled kauba kätte saanud ja seda kinnitanud.
Üldiselt jagunevad veebipoed kaheks. Ühed on reaalse müügi ja väljapanekuga kaupluste virtuaalmüügi kanalid, teised kontoriruumideta ühe-kahemehe firmad. On e-poode, kelle lehekülg näeb välja selline, et sinu käsutuses oleks justkui terve tiim abilisi, siis nende taga võib olla ainult automatiseeritud virtuaalmaailm. “Robinhuudlus” on ilus vaid muinasjutus, kus võetakse rikastelt ja jaotatakse vaestele. Soodsa hinna taha võib peita mitmeid tegureid – kas kaup on hangitud pettuse teel või jäetakse müüdud kauba eest riigile maksud maksmata. Kui kahtled e-poe legaalsuses, siis jäta parem ost sealt tegemata.
Lisaks eetilistele aspektidele ja ohuga endale kahju tuua, on kontrollimatu internetikaubandus välja tõrjumas spetsialiseerunud väiksemaid kaupluseid. Pikemas perspektiivis viib spetsialistide kadumine alla kogu kaubanduse kvaliteedi ja kahjuks jääb kannatajaks ikkagi tarbija.
Ostes kindla firma kvaliteetset köögitehnikat kas kauplusest või kontrollitud e-poest tagad enda kindlustunde ja rahulolu. Köögitehnika soetamine on suur väljaminek, mida tasub teha targalt.
Häid oste soovides, Sinu Mööblimasin!